SUCCESVOL OPLOSTOERNOOI TEAM HOOGLAND

Geplaatst op 06-05-2026 door Wim Velker

Bij het vierde SGS Teamoploskampioenschap heeft het drietal van Hoogland
een mooie vierde plaats behaald. En Passant werd kampioen en prolongeerde
daarmee de titel. Het Spakenburgse drietal bleef de twee andere sterke teams,
ASV Arnhem en Ede, net voor.
Hoogland trad met een relatief jeugdig team aan: Just Ripken en Sacha Vucinec
waren de jongelingen die zich lieten bijstaan door Hans van Doorn. Just en
Sacha hadden zich in voorgaande oplostoernooien al bewezen en worden
steeds sterker. Zij worden de gewaardeerde plaatsvervangers van de mannen

die tot voor kort het Hooglands oplosteam bemanden. Het was fijn dat
Hans, die al enige jaren niet had opgelost, het team tot een trio maakte.
Het SGS-toernooi was anders van opzet dan de voorgaande jaren. Niet alleen
werd het toernooi verspeeld in een fraaie zaal bij de schaakvereniging Leusden,
ook waren er deez’ maal 18 opgaven, alle mat-in-twee. Daarnaast waren er
geen ratingbeperkingen meer, waardoor En Passant met IM Henk Vedder kon
aantreden. En ook was er een B-Beker, voor de op papier wat zwakkere teams.
Sacha en Just scoorden prima, met resp. 65 en 55 punten van de mogelijke 90.
In de individuele rangschikking kwamen ze daarmee op een 9 en 12 plaats, in
een veld van 27 deelnemers. Hans scoorde 30 punten, goed voor plaats 22. Als
team scoorde het drietal dus 150 punten van de mogelijke 270.
De vierde plaats in de eindrangschikking leverde voor Hoogland weliswaar geen
medailles op, maar kan achter de sterke teams van En Passant, ASV Arnhem en
Ede, als een prima resultaat worden gekenmerkt.
Kijk voor meer info, volledige standen, foto’s, opgaven en oplossingen (voor
wie het zelf wil proberen) op www.probleemblad.nl